Recension: The Amazing Spider-Man 2


Handling: Spider-Man’s största strid har alltid pågått inom honom själv: kampen mellan den vardaglige Peter Parker och det tunga ansvar som vilar på Spider-Man’s axlar. Men nu ställs Peter Parker inför en mycket större konflikt: Electro, en fiende med betydligt större krafter än han själv. Och när hans gamle vän Harry Osborn återvänder inser Peter snart att alla hans fiender har en sak gemensamt: OsCorp. Kan Spider-Man skydda New York-borna från den ondska som hotar staden?

Det Bästa

  • Spider-Man

Andrew Garfield är snubben som spelar som Spider-Man och enligt mig så är han perfekt i rollen än vad Tobey Maguire var i Sam Raimi’s Spider-Man trilogi. Jag tyckte Tobey var en okej Spider-Man men han övertygade inte riktigt mig lika bra som Andrew har lyckats med och det kommer alltid finnas dom som tycker att Tobey var den bästa Spider-Man men smaken är som baken nämligen delad. Man märker att Andrew har axlat rollen mer som Spider-Man i denna uppföljare och jag tycker han agerar bättre än vad han gjorde i den tidigare Spider-Man filmen.

  • Electro

electro

Jamie Foxx spelar Max Dillon som är en elektriker som jobbar på OsCorp och han avgudar verkligen Spider-Man men Jamie Foxx spelar inte den rollen så jädra bra tills han förvandlas till Electro. Så fort Jamie förvandlas till Electro via en olycka på OsCorp så lyckas han verkligen spela rollen som den elektriska skurken Electro väldigt bra och man vill bara se mer av han i filmen.

  • Påsk Ägg

Filmen bjuder faktiskt på några påsk ägg (hehe, PUN!) och det är några stycken för de som vet lite om Spider-Man men jag fann den med Jonah Jameson väldigt bra och även vissa karaktärer som jag inte tänker nämna för jag vill inte spoila för mycket för er men ett tips är att ni håller utkik under filmen’s gång.

  • Humor

The Amazing Spider-Man 2 är mycket mer humor i sig än vad föregångaren hade och funkar helt bra för det är svårt att få med humor i en film som är baserad på en superhjälte. Spider-Man är en karaktär som drar skämt för att det är hans sätt att hantera fruktan och övervinna sin rädsla.

  • Den Tredje Akten

Finalen är verkligen storslagen mellan Electro och Spider-Man där vi får se Jamie verkligen äga upp Spider-Man stort men även att se hur han kan lösas upp för att åga in i kraftledningar är verkligen imponerande. Jag älskade verkligen denna slutscen men kan faktiskt tänka mig att se om den flera gånger och jag tycker att denna scenen slår mycket mer än vad tåg-scenen gjorde i Sam Raimi’s Spider-Man 2.

Det Sämsta

  • Längden

Filmen var tok för lång för den var 2 timmar o 30 minuter lång. Vissa scener kändes bara onödiga och bara va med för att förlänga filmen men det kändes mer som att de ville dra ut på allt kärlekstjafs mellan Peter o Gwen för det var andra akten gjorde i filmen. Electro kanske bara fick vara med i 25 minuter totalt och jag ville ju faktiskt se mer action i filmen än bara sitta o se på när Peter o Gwen gnäller om sitt förhållande.

  • Harry Osborne

green goblinFå inte mig fel nu för jag gillar verkligen Dane DeHaan som Harry Osborn men det kändes bara att de rusade fram Harry och Peter’s kompis förhållande men det jag tyckte var lite väl dåligt var att de rusade verkligen fram när Harry blir Green Goblin och bara fick vara med i 5 minuter av filmen som en av Spider-Man’s ärkefiender. För de rusade för mycket mellan att vara från kompisar till bittra fiender för fort och jag hade nog velat ta upp det tills The Amazing Spider-Man 3 men de valde att göra på detta vis för att säkert försöka få med allt antar jag men det inte lika intressant. Sam Raimi lyckades ju med detta att bygga upp den relationen från Spider-Man trilogin mellan Peter och Harry.

Omdöme

Filmen bjuder på en humor och även lite action men det är helt enkelt för mycket kärlekstjafs och även för lång tycker jag. Jag gillar verkligen Spider-Man men denna var inte lika underhållande som sin föregångare och det som räddar filmen är ju faktiskt Jamie Foxx som Electro, han gjorde rollen verkligen bra och jag måste nog säga att musiken i filmen var så sjukt bra men även passade in perfekt. Om man vill se en riktigt bra sommarfilm så tycker jag att man bör hellre se Captain America: The Winter Soldier före The Amazing Spider-Man 2 för jag tror ni kommer att få mer nöje utav den filmen faktiskt.

Betyg
3a

Lämna en kommentar