Recension – Mad Max: Fury Road


”My name is Max.”

En energikris har förvandlat världen till helvetet på jorden. Vatten och bensin är en dyr handelsvara, den som kontrollerar den är kung. Max litar inte på någon annan än sig själv och en gång i tiden så var Max en lycklig familjefar men det slets bort från han när hans familj blev brutalt mördad.

Nu är han bara ett tomt skal som vandrar i ödemarken där alla får klara sig själva.

”My world is fire and blood.”

När jag såg Mad Max: Fury Road så hade jag inga förväntningar alls, jag trodde filmen skulle vara mediokre men jag hade fel. Filmen var mycket bättre än vad jag trodde och jag älskade verkligen Tom Hardy’s rolltolkning av Max men den som stal hela showen var ingen annan än Charlize Theron’s karaktär Furiosa. Det är skönt att se en kvinnlig karaktär som kan klara sig själv och inte behöver räddas hela tiden.

Filmen har nonstop action och en mängd explosioner som är så sjukt vackert att se på, detta är helt okej då det har varit en väldigt stor torkan på action filmer men filmer som Mad Max: Fury Road visar vad som krävs för att göra en sjukt bra action rulle.

BOOM!Filmen känns nyskapande och detta är ingen reboot eller uppföljare på de gamla Mad Max filmerna utan är en helt egen berättelse, de har en snubbe som spelar en elgitarr som sprutar eld. Det var nog det ett av de coolaste jag har sett och sjukaste då det är inte ofta man ser en gitarrist med en eldflamma inbyggd i gitarren.

Just..woow.

Sedan har vi skurken i filmen som kallas Immortan Joe som jagar Max och Furiosa för att ha tagit hans ”fruar” som han har för att skapa den perfekta bebisen. Immortan Joe är skrämmande och gör allt för att återta sin ”egendom”. Men jag diggade verkligen skurken för han var brutal och helt klart störd.

Det enda jag inte gillade med filmen var hur de besegrade Immortan Joe då det kändes för lätt och även att det gick för fort i slutstriden, men antingen älskar man denna film eller så hatar man denna film. Men i mina ögon så tycker jag att detta var 2015 bästa film och jag tror inte vi kommer att se någon film i år som kan ta Mad Max: Fury Road från sin tron detta året.

Immortan Joe

Tycker jag att ni bör se Mad Max:Fury Road? ABSOLUT!

Filmen levererar det den ska och jag tycker att denna film var mycket bättre än Avengers: Age Of Ultron. Jag hade mer nöje med att se denna Mad Max film än vad jag hade med Age Of Ultron.

Denna grymma actionrulle får en stark

5a

Kommentera

